Jumaat, 21 Oktober 2011

Erti hidup di Politeknik Kota Kinabalu...



Tahun 2011 umpama tahun yang paling singkat bagi saya,dalam tempoh ini juga pelbagai pekara yang baru saya pelajari.bermula lepasnya saya dari sekolah menengah dan merancang melanjutkan pelajaran.Fikiran ku tak dapat ku mengerti..kaki di kepala,kepala di kaki..
Tak pernah saya befikir yang dunia ipta ni dunia robot.kita akan di kawal dan masa adalah segalanya.kalau tak dapat seiring.otak pun akan jadi miring..lalu mebikin kita tak tentu arah.nak guna kompas pun tak dapat membantu kita ke arah yang betul..
Bukan nak di kata dunia di ipta adalah yang terbaik,tapi cukupkah ia untuk memperbaiki diri kita.mungkin setakat akan mendisplinkan kita sahaja...semua orang akan memilih jalan yang di tentukan orang..knapa??
Pensyarah kita sedaya upaya mereka memujuk kita supaya bersainglah di arean gelanggang pelajaran,bukan menujukan kekuataan badannya..insan yang tingi kuasa mindanya mudah menguasai pemikiran orang lain berbanding yang tagap badannya...hehehe..itupun kalau durang mepunyai minda yang lemah..
Belajar di ipta seperti poli ni cukup mematangkan sesiapa sahaja yang melaluinya..mereka akan berfikir yang mereka telah matang dan cuba berusaha memetangkan diri sendiri,tapi padahal masing banyak ruang kosong yang ada di dalam otak mereka..otak kita takan dapat di isi dengan ilmu sampai penuh..itulah keajaiban otak manusia...Setiap hari kita akan di ajar menjadi robot yang patuh kepada peraturan yang di tentukan oleh papan tanda kenyataan yang di lampirkan di dinding pentadbiran sampailah ke kelas,kantin dan ke tandas..apakah benda semua ni..
Ini adalah pukauan secara halus supaya kita dapat mematangkan diri kita dan bedisplin..inilah kunci seorang pelajar yang beretika dan berdisplin...bersambung..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan